Arno Forsius -palkinto 2022 akuuttilääketieteen ylilääkäri Harri Pikkaraiselle

7.5.2022

Puheenjohtaja Osmo Pammo jakoi palkinnon Harri Pikkaraiselle Päijät-Hämeen lääkäripäivillä

Päijät-Hämeen lääkäriseura palkitsi vuoden 2022 Arno Forsius -palkinnon saajan torstaina 12.5. Päijät-Hämeen lääkäripäivillä. Vuoden 2022 palkinnon saaja on akuuttilääketieteen ylilääkäri Harri Pikkarainen. Toista kertaa myönnetty Arno Forsius -palkinto on kunniamaininta päijäthämäläiselle lääkärille, joka on toiminut erityisen kollegiaalisesti, edistänyt lääkärin työtä ja lääkäriyttä tai tuonut esiin kollegakuntaa myönteisellä tavalla. Ehdotuksia Arno Forsius -palkinnon saajaksi kerättiin päijäthämäläisiltä lääkäreiltä. Pikkarainen sai laaja-alaista kannatusta ehdottajilta ja perustelut olivat monipuolisia.

Harri Pikkarainen on akuuttilääketieteen, anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkäri. Lisäksi hänellä on ensihoidon erityispätevyys. Pikkarainen on tunnettu Suomen akuuttilääketieteen ja ensihoitolääketieteen parissa rohkeana uudistajana ja taitavana kouluttajana. Ehdottajien perusteluissa korostui erityisesti Pikkaraisen rooli akuuttilääketieteen koulutuksen kehittämisessä. Ylilääkärinä Pikkarainen on ajanut akuuttilääketieteen erikoistuvien ja erikoislääkärien koulutuksen tilaa paremmaksi jatkuvasti niin Päijät-Hämeessä kuin kansallisesti. Akuutti24 on erikoistuvien määrässä mitattuna Suomen suurin akuuttilääketieteen koulutuskeskus ja on saanut NLY:n viimeisessä kyselyssä täydet 5 tähteä. Pikkarainen on pääkouluttajana Päijät-Hämeessä toukokuussa 2022 järjestettävällä Emergency Medicine Core Competencies-kurssilla, joka tuo aivan uudenlaisen akuuttilääketieteen kurssikokonaisuuden Suomeen.

Harri Pikkarainen tunnetaan kollegojen parissa ammattitaidostaan, hyvistä konsultaatiovastauksistaan ja rennosta otteestaan. Päivystys on useimpien keskussairaalan erikoisalojen ristivedossa ja sen johtaminen vaatii kärsivällisyyttä ja tiimitaitoja, mutta myös jämäkkyyttä. Erään ehdottajan perustelun mukaan Pikkarainen on "Aina tukena missä tahansa tilanteessa ja auttaa tekemään vaikeissa tilanteissa oikeita päätoksiä". Toisen perustelun mukaan Harri pysyy "tiukassakin tilanteessa rauhallisena ja toiminnallaan rauhoittaa myös muiden toimintaa"

Arno Forsius -palkinto on nimetty alueen lääkärikunnan Grand Old Manin kunniaksi. Ensimmäisen Arno Forsius -palkinnon sai vuonna 2021 infektioylilääkäri Ville Lehtinen. Lääketieteen ja kirurgian tohtori, professori Arno Forsius täytti 93 vuotta huhtikuun 16. päivänä 2022. Hänet valittiin 20.1.2001 lääkäriseuran kolmanneksi kunniapuheenjohtajaksi. Arno Forsius on tehnyt mittavan uran päijäthämäläisen terveydenhuollon ja tutkimuksen parissa. Hän tuli vuonna 1963 sisätautien osastonlääkäriksi Lahden kaupunginsairaalaan, vuonna 1970 sisätautien ylilääkäriksi ja sairaalan johtavaksi ylilääkäriksi ja valittiin 1986 Lahden kaupungin terveystoimen johtajaksi, mitä virkaa hän hoiti eläkkeelle jäämiseensä asti, vuoteen 1992. Vuosina 1966–1976 hän toimi puheenjohtajana Lahden kaupungin terveydenhoitolautakunnassa ja vuodesta 1972 terveyslautakunnassa. Lääketieteellisen vaikuttamisen lisäksi professori Forsius kuuluu Päijät-Hämeen tutkimusseuran perustajiin.