Vuoden 2023 Arno Forsius -palkinnon sai Markku Kauppi

11.5.2023

Seuran puheenjohtaja Kari Saarinen ja Arno Forsius -palkinnon saanur Markku Kauppi

Päijät-Hämeen lääkäriseura jakoi vuoden 2023 Arno Forsius -palkinnon torstaina 11.5. Päijät-Hämeen lääkäripäivillä. Vuoden 2023 palkinnon saaja on reumatologian ylilääkäri Markku Kauppi. Kolmatta kertaa myönnetty Arno Forsius -palkinto on kunniamaininta päijäthämäläiselle lääkärille, joka on toiminut erityisen kollegiaalisesti, edistänyt lääkärin työtä ja lääkäriyttä tai tuonut esiin kollegakuntaa myönteisellä tavalla. Ehdotuksia Arno Forsius -palkinnon saajaksi kerättiin päijäthämäläisiltä lääkäreiltä.

Markku Kauppi on sisätautien ja reumatologian erikoislääkäri ja toimi aiemmin Heinolan reumasairaalan reumatologian ylilääkärinä ja nykyään vastaavassa virassa Päijät-Hämeen keskussairaalassa. Markku on toiminut aiemmin Tampereen yliopiston ja nyt Helsingin Yliopiston osa-aikaisena professorina.

Markku Kauppi tunnetaan kannustavana kollegana ja syvällisistä kommenteistaan sisätautiklinikan luentovuorossa oleville. Perustelujen mukaan Markusta tulee erityisesti mieleen, kuinka hän ”innostuu potilashoitoon liittyvien, etenkin harvinaisempien asioiden pohdinnoista ja ratkaisuja haetaan silmät loistaen.” Markku suhtautuu ongelmatilanteisiin rakentavasti ja vastaa konsultaatioihin aina ystävällisesti. Markku on erittäin innostunut työstään ja tartuttaa tuon innostuksen myös muihin lääkäreihin. Hän on positiivisella asenteellaan onnistunut houkuttelemaan poikkeuksellisenkin paljon erikoistuvia lääkäreitä reumatologialle. Ehdottajien perustelun mukaan valtavasta tietotaidostaan huolimatta ”Markku on myös nöyrä, ja valmis aina oppimaan myös nuoremmilta kollegoiltaan”. Markku on ansioitunut myös jääkiekkolääkärinä, mistä ehkä juontaa hyvät joukkuepelaajan taidot.

Markun sanoin, ”kaikki yhdessä tieteen ja terveyden takia” (30.11.2022)

-------

Arno Forsius -palkinto on nimetty alueen lääkärikunnan Grand Old Manin kunniaksi. Ensimmäisen Arno Forsius -palkinnon sai vuonna 2021 infektioylilääkäri Ville Lehtinen ja vuonna 2022 akuuttilääketieteen ylilääkäri Harri Pikkarainen. Lääketieteen ja kirurgian tohtori, professori Arno Forsius täytti 93 vuotta huhtikuun 16. päivänä 2022. Hänet valittiin 20.1.2001 lääkäriseuran kolmanneksi kunniapuheenjohtajaksi. Arno Forsius on tehnyt mittavan uran päijäthämäläisen terveydenhuollon ja tutkimuksen parissa. Hän tuli vuonna 1963 sisätautien osastonlääkäriksi Lahden kaupunginsairaalaan, vuonna 1970 sisätautien ylilääkäriksi ja sairaalan johtavaksi ylilääkäriksi ja valittiin 1986 Lahden kaupungin terveystoimen johtajaksi, mitä virkaa hän hoiti eläkkeelle jäämiseensä asti, vuoteen 1992. Vuosina 1966–1976 hän toimi puheenjohtajana Lahden kaupungin terveydenhoitolautakunnassa ja vuodesta 1972 terveyslautakunnassa. Lääketieteellisen vaikuttamisen lisäksi professori Forsius kuuluu Päijät-Hämeen tutkimusseuran perustajiin.