Seuran tarkoituksena on luoda tilaisuuksia kouluttautua, verkostoitua ja keskustella lääkärinammattia koskevista kysymyksistä Päijät-Hämeen alueella. Seurassa on tällä hetkellä 307 aktiivista jäsentä.

Päijät-Hämeen lääkäriseura on perustettu 30.1.1909 Kyminlaakson lääkäriseuran nimellä

Tuolloin lääkärikunta hajaantui vähitellen myös pieniin kaupunkeihin ja maaseudulle, joissa jouduttiin usein työskentelemään yksin, ilman yhteyksiä ammattikunnan muihin jäseniin. Tuohon aikaan lääkärien lukumäärä oli Suomessa 523, joista oli naisia 14.

Kouvolassa 30.1.1909 pidetyssä Kyminlaakson Lääkäriseuran perustavassa kokouksessa 15 perustajajäsentä totesi, että "seuran tarkoituksena on luoda jäsenistölle yhteisissä kokouksissa tilaisuus keskustella lääkärinammattia koskevista kysymyksistä, kuulla tieteellisiä esitelmiä sekä selostuksia lääketieteelliseen kirjallisuuteen sisältyvistä artikkeleista, jotka näyttävät ansaitsevan suurempaa mielenkiintoa, sekä herättää lääkärien keskuudessa lähentymistä ja hyvien kollegiaalisten suhteiden edistämistä".

Ensimmäisissä säännöissä mainittiin lyhyesti, että Kyminlaakson Lääkäriseura tarkoittaa Kyminlaaksossa (nyk. Kymenlaakso) ja sen ympäristössä asuvien suomalaisten lääkärien yhdistämistä lääketieteellisessä ja toverillisessa suhteessa. Tavoitteet olivat ensisijaisesti ammatilliset ja ne liittyivät eri vivahteissaan ammattitaitoon, ansiotasoon ja kollegiaalisuuteen.

Emäseuran nimi Kyminlaakson lääkäriseura jäi Lahtelaisille, kun vähitellen vuosina 1927 -1956 seurasta erkanivat Mikkeli, Kotka ja Kouvola. Vuonna 1975 seura liittyi yhdistysjäsenenä Lääkäriseura Duodecimiin.

Seuran nimi muutettiin vuonna 2009 Päijät-Hämeen lääkäriseuraksi vastaamaan jäsenistön maantieteellistä sijoittumista.

Kyminlaakson/ Päijät-Hämeen Lääkäriseuran tärkeimmät toimintamuodot ovat olleet tieteelliset kokoukset ja juhlatilaisuudet. Kuukausikokousten tarkoituksena on ollut erityisesti jakaa lääketieteen kehitykseen liittyvää tietoa, mutta ennen niissä käsiteltiin lähes aina myös lääkärintoiminnan harjoittamiseen ja ammattiyhdistystoimintaan liittyviä kysymyksiä.

Nykyäänkin perinteen elävät. Keskeisenä 6-7 kertaa vuodessa järjestettävät kuukausikokousten esitelmät ja kokoukseen liittyvän iltapalan ja seurustelun merkeissä kollegiaalisten suhteiden edistämistä. Vuosijuhlassa tammikuun viimeisenä lauantaina pukeudumme juhlavammin, syömme hyvin, seurustelemme ja tanssimme elävän musiikin tahtiin. Vappujuhla on koko perheen juhla, aloitamme vapun vieton iloisessa seurassa vappuaattona klo 16-18 kuohuvan ja vappuruuan kera. Syksyllä 2019 järjestettiin seuran ensimmäinen gastronominen ilta ravintola Rouxissa, jossa nautimme maistelumenun. Jatkoa tapahtumalle toivottiin.

Tällä hetkellä Päijät-Hämeen lääkäriseura elää uutta kevättä. Vuosi 2019 oli seuran 110. toimintavuosi. Jäseniä oli vuoden lopussa 303. Juhlavuoden teemana oli jäsenten hankinta. Tämän vuoksi juhlaseminaari, vuosijuhla ja yksi kuukausikoulutuksista oli avoin myös seuran ulkopuolisille kollegoille. Vuoden aikana tuli yhteensä 37 uutta jäsentä, joista 13 jo vuosijuhlaseminaarissa. Eli uusia jäseniä tuli yli 10% lisää.

Seuran historiikkia hieman lisää.

Seuran säännöt