Tapahtuma sai alkunsa vuonna 2019 Päijät-Hämeen Lääkäriseuran täyttäessä 110-vuotta. Vuosipäivän kunniaksi järjestettiin juhlaseminaari, joka sai innostuneen vastaanoton ja täyden sadan hengen osallistujamäärän.

Seuran hallitus päätti toteuttaa seminaarin myös vuonna 2020. Tapahtuman nimeksi annettiin Päijät-Hämeen Lääkäripäivä. Tammikuussa 2020 järjestettyyn koulutukseen ilmoittautui enimmäiskuuntelijamäärän mukainen 154 henkilöä, joista paikan päälle tuli 139 kuuntelijaa. Lisäksi mukana oli 8 luennoitsijaa ja 21 näyttelypaikan myötä n. 40 esittelijää. Tapahtuman jälkeen kerättiin erittäin myönteinen palaute sekä vierailta että näytteilleasettajilta.

Pandemiatilanteen vuoksi vuoden 2021 Lääkäripäivä toteutettiin virtuaalitapahtumana. Ohjelma oli tiivis ja monipuolinen. Vuonna 2022 tapahtuma järjestettiin taas paikan päällä Malskissa ja mukana oli maksimimäärä 150 osallistujaa.

Tästa Lääkäripäivä-tapahtumasta haluttiin tehdä uusi, positiivinen ja rakentava vuotuinen perinne. Tapahtuman tarkoituksena on yhdistää alueen lääkärikuntaa. Se on yhteinen niin erikoissairaanhoidon kuin perusterveydenhuollon lääkäreille, että yksityisille ammatinharjoittajille. Päämääränä on, että me kaikki voimme olla yhdessä rakentamassa parempaa terveydenhuoltoa päijäthämäläisille.

Lääkäripäivä-koulutustapahtuma on avoin kaikille alueen lääkäreille (ei vain seuran jäsenille) ja maksuton. Koulutuksiin on haettu yliopistoilta hyväksyntä teoreettiseen kurssimuotoiseen erikoistumiskoulutukseen