Arno Forsius- palkinto

Päijät-Hämeen Lääkäriseuran hallitus päätti syksyllä 2020 perustaa Arno Forsius-palkinnon

Kyseessä on kunniamaininta päijäthämäläiselle lääkärille, joka on toiminut erityisen kollegiaalisesti, edistänyt lääkärin työtä ja lääkäriyttä tai tuonut esiin kollegakuntaa myönteisellä tavalla.

Palkinnon saajaa voi ehdottaa kuka tahansa päijäthämäläinen lääkäri. Palkinnon saajan päättää Päijät-Hämeen Lääkäriseuran hallitus.

Lääketieteen ja kirurgian tohtori, professori Arno Forsius – Päijät-Hämeen Lääkäriseuran Grand Old Man. Hän on tehnyt mittavan uran Lahdessa terveydenhuollon parissa sekä ansioituneena lääketieteenhistorian tutkijana. Hän on tunnettu yhteisöllisen toiminnan edistämisestä ja perinteitä kunnioittavasta asenteesta.

Arno Forsius -palkinnon saaneet

Kuka on Arno Forsius?

Arno Forsius täytti 90 vuotta huhtikuun 16. päivänä 2019. Hänet valittiin 20.1.2001 lääkäriseuran kolmanneksi kunniapuheenjohtajaksi. Professorin arvonimi hänelle myönnettiin 2002. Hän toimi lääkäriseuran johtokunnan/ hallituksen varapuheenjohtajana vuonna 1975 ja puheenjohtajana vuosina 1976–1977. Vanhemmat seuran jäsenet muistavat Arno Forsiuksen aktiivisesti osallistuneen seuran kokouksiin ja juhlatilaisuuksiin, joissa hän aina piti puheenvuoron ja kiitti järjestäjiä. Seuran 100 -vuotishistoriikissa julkaistiin Leena Miestamon 14.1.2008 tekemä Arno Forsiuksen haastattelu (ohessa). Haastattelussa hän mm. muistuttaa traditioiden ja jatkuvuuden merkityksistä ponnisteluissa seuran koossa pitämiseksi. Haastattelun lopuksi hän iloitsee seuransa puolesta: ”on se tähän mennessä ainakin sata vuotta onnistunut”. Lääkäriseura on perustettu 30.1.1909, ensimmäiset satavuotta toimittiin Kyminlaakson Lääkäriseuran nimellä, 100-vuotisjuhlien yhteydessä seuran nimi vaihdettiin Päijät-Hämeen Lääkäriseuraksi. Toisaalla Lääkäriseuran nettisivustolla on Arno Forsiuksen kirjoittama juttu ”Seuran historiaa”.

Arno Forsius on tehnyt mittavan uran terveydenhuollon parissa. Hän tuli vuonna 1963 sisätautien osastonlääkäriksi Lahden kaupunginsairaalaan, vuonna 1970 sisätautien ylilääkäriksi ja sairaalan johtavaksi ylilääkäriksi ja valittiin 1986 Lahden kaupungin terveystoimen johtajaksi, mitä virkaa hän hoiti eläkkeelle jäämiseensä asti, vuoteen 1992. Vuosina 1966–1976 hän toimi puheenjohtajana Lahden kaupungin terveydenhoitolautakunnassa, vuodesta 1972 terveyslautakunnassa.

Arno Forsius on tehnyt myös ansiokkaan uran tutkijana. Hän väitteli tohtoriksi Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa tutkimuksellaan Sosiaali- ja terveydenhuollon kehitys Hollolassa ja Lahdessa vuoteen 1865. Myöhemmin hän kirjoitti vuosia 1866–1985 käsittelevän jatko-osan väitöskirjalleen. Hän on kirjoittanut seuran 75-vuotishistoriikin Kyminlaakson Lääkäriseura 1909–1984. Hän toimi seuran 100-vuotishistoriikin, Kyminlaakson Lääkäriseurasta 1909 Päijät-Hämeen Lääkäriseuraksi 2009, toimituskunnan puheenjohtajana. 100-vuotis historiikissa on useita hänen kirjoittamiaan lukuja. Hänen kirjoituksiaan on julkaistu monilla foorumeilla, mm. Suomen Lääkärilehdessä. Näistä kirjoituksista on koottu kirja Ihmisiä lääketieteen historiassa, jonka Suomen Lääkäriliitto kustansi vuonna 2001.

Arno Forsius kuuluu Päijät-Hämeen tutkimusseuran perustajiin. Tutkimusseura julkaisi Arno Forsiuksen kunniaksi vuosikirjansa 2019, Elohopeasta lemmensairauteen – Arno Forsiuksen kirjoituksia viideltä vuosikymmeneltä

Esittelyn koostanut Mikko Lavonius